Aktualności
twarz

O technikach uważności: psycholog – psychoterapeutka Joanna Smogorzewska

CZYM SĄ TECHNIKI UWAŻNOŚCI?

 

Najkrócej mówiąc polegają one na skupieniu na chwili obecnej, bez poddawania tego co się robi stałej ocenie.

 

UWAŻNOŚĆ NA MYŚLI

Umiejętność oglądania swoich myśli i tego jak przychodzą i odchodzą jest ważną lekcją dla umysłu, który produkuje myśli bardzo krytyczne. Gdy po kolejnym dniu wytężonego wysiłku, oglądasz efekt swojej pracy i pojawia się myśl: „To jest nic nie warte”, „Muszę jeszcze raz zacząć od nowa i tym razem zrobić coś wyjątkowego”, zatrzymaj się.

 

Jeśli powiesz sobie, że „to tylko myśl i często mam tak, że wydaje mi się, że to co robię jest niewiele warte, podczas gdy inni oceniają moją pracę wyżej” możesz poczuć ulgę. Celem jest tu uświadomienie sobie, że nie zawsze oceniające myśli, które nas prześladują i ranią są prawdą. Możesz uznać, że masz taką myśl, ale możesz też pozwolić jej odejść.

 

DOŚWIADCZAJ BEZ OCENIANIA

Doświadczanie polega na skupieniu na wykonywaniu czynności. Na tym jak przebiega, co wówczas czujesz. Możesz ćwiczyć doświadczanie bez oceniania nawet na najprostszych aktywnościach, takich jak prasowanie. Uwaga wielu osób w trakcie prasowania odpływa daleko, myślami są już przy kolejnej czynności, jaką mają na liście rzeczy do zrobienia. Denerwują się, że nadal widzą zagniecenia, że gorąco im od żelazka, a w dodatku nie są pewni, czy wybrali właściwą rzecz do ubrania.

 

Skup się na tym co robisz, jakie ruchy wykonujesz żelazkiem. Obserwuj jak pojedyncze zagniecenia prostują się pod wpływem ciepła. Zobacz jak para tworzy fale wydostające się z żelazka. Doświadcz prasowania bez nastawienia na idealny efekt koszuli bez zagnieceń. Niech sama czynność stanie się dla ciebie nowym przeżyciem.

 

SKUPIENIE NA ZMYSŁACH

Bywa, że umysł jest tak skupiony na krytycznych myślach i kolejnych zadaniach do wykonania, że może nie doświadczać w pełni nawet najbardziej angażujących zmysły czynności, takich jak jedzenie. Prawdopodobnie każdy przypomina sobie taką sytuację, gdy po wpływem stresu jadł, a godzinę po skończonym posiłku nie mógł sobie nawet przypomnieć co jadł czy jak mu smakowało. To dlatego, że jego umysł był bardzo daleko od tej czynności. Spróbuj doświadczyć uważnego jedzenia. Weź jabłko, ciastko i tym razem do jego zjedzenia zaangażuj wszystkie swoje zmysły.

 

WZROK

Dokładnie przyjrzyj się jabłku, zobacz jaką ma skórkę, prześledź jej kolor, strukturę, ewentualne plamki. Zobacz czy jabłko nie jest obite, jak wygięty jest jego ogonek.

 

WĘCH

Zamknij oczy i powąchaj jabłko, powąchaj je przy ogonku i od spodu przy gnieździe nasiennym. Zastanów się z czym kojarzy ci się ten zapach, czy przypomina ci jakieś wydarzenie z dzieciństwa, poszukaj skojarzeń w wyobraźni.

 

DOTYK

Dokładnie poczuj jakie jabłko jest w dotyku. Czy jego skórka jest idealnie gładka? Czy może ma jakieś zgrubienia? Dotknij też ogonka. Sprawdź, czy jest szorstki, czy wysuszony i zdrewniały. Przewróć jabłko na drugą stronę i sprawdź jakie jest w dotyku. Nie spiesz się. Poczuj wszystkie wklęsłości i wypukłości jabłka.

 

SMAK

Ugryź jabłko. Potrzymaj je przez moment w ustach, nie gryząc. Zastanów się jakie to wrażenie na języku. Następnie pogryź, starając się jak najpełniej poczuć w ustach strukturę skórki i odróżnić ją od struktury miąższu. Nie spiesz się z połykaniem. Daj sobie czas, aby się zastanowić, czy jabłko jest bardziej słodkie, kwaśne, a może ma domieszkę goryczki.

 

Na koniec pogratuluj sobie, bo prawdopodobnie pierwszy raz w życiu, całkowicie świadomie i uważnie coś zjadłeś. Byłeś bardzo mocno w chwili obecnej, nie dałeś się porwać strumieniowi przypadkowych myśli, a tym samym zakosztowałeś zupełnie innego sposobu przeżywania i doświadczania.

 

Autor przyjmuje w Centrum probalans Metro Wierzbno

 

Psycholog – Psychoterapeutka Joanna Smogorzewska

J. Smogarzewska

 

Powrót