Aktualności
1_mama_praca

Po co tak naprawdę jemy? O funkcjach odżywiania u dzieci.

Po co tak naprawdę jemy? O funkcjach odżywiania u dzieci opowiada psycholog dziecięca – psychoterapeutka Katarzyna Wrona-Kamińska z Centrum probalans

 

Widok dziecka jedzącego swój posiłek ze smakiem sprawia wielu rodzicom dużo radości i buduje przekonanie o tym, że ich dziecko jest zdrowe. Problem pojawia się wtedy, gdy widzimy, że dziecko coraz częściej odmawia przyjmowania posiłków, je coraz mniej lub tylko wybrane produkty.  Podważone zostaje wtedy dość częste przekonanie o tym, że jedzenie pełni jedną funkcję – dostarczenia składników odżywczych.

 

Okazuje się,  że odżywianie może pełnić wiele funkcji, z których czasami nie zdajemy sobie sprawy. Często służy na przykład jako narzędzie do zdobywania uwagi. Dziecko które nie je, dostaje dużo zainteresowania od rodziny w postaci ciągłego napominania, zachęcania do jedzenia, zamartwiania się jego niejedzeniem. W takiej sytuacji może się pojawić kolejna funkcja czyli rywalizacja z rodzeństwem. Jeśli jedno dziecko ma trudności z odżywianiem, wzbudza to zainteresowanie ze strony domowników.  Jego rodzeństwo prawdopodobnie to zauważy i wzrośnie  szansa na to, że spróbuje naśladować ten sposób postępowania. Dzieci szybko uczą się takich zależności i powtarzają te zachowania, które są nagradzane. Nagrodą w tym przypadku będzie uwaga rodziców skupiona na niejedzeniu.

 

W wielu domach posiłki to również sposób okazywania miłości. Staramy się dostarczać dziecku ulubionych potraw, aby pokazać jak bardzo je kochamy. Chcemy żeby czuło się szczęśliwe. Jednak jeśli taki sposób okazywania uczuć będzie dominujący, może spowodować wybiórczą dietę u dziecka. Nasza pociecha będzie wybierała potrawy, które smakują jej najbardziej, a nie te, które będą ważne dla prawidłowego rozwoju.

 

Jedzenie może pełnić również funkcję regulacji emocji.  Dla wielu bywa antidotum na stres lub na gorszy dzień. Poprawia nastrój lub rozwiewa nudę. Jeśli raz na jakiś czas zdarzy nam się polepszyć sobie samopoczucie tabliczką czekolady, nie stanowi to problemu. Trudności zaczynają się wtedy, kiedy nie znamy innego sposobu na radzenie sobie z negatywnymi emocjami lub gdy tego typu zachowania zaczynają przynosić nam szkody zdrowotne. Podobnie działa to w drugą stronę. Jeśli regulujemy emocje nie jedząc i robimy to systematycznie, nasz organizm może ponieść poważne konsekwencje.

 

Jedzenie i niejedzenie służyć mogą również innym celom niewymienionym w tym artykule. Warto podjąć refleksję nad sposobem odżywiania,  gdyż znacząco wpływa on na samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne. Czasem trudno na początku jest zauważyć, że nawyki żywieniowe dzieci znacząco odbiegają od nawyków ich rówieśników.

 

Jeśli  jednak stwierdzimy, że trudności z jedzeniem zaczynają utrudniać funkcjonowanie dziecka, warto skorzystać z pomocy specjalisty m.in.: gastrologa, psychologa, psychoterapeuty, dietetyka. Specjalista rozpozna funkcje jedzenia,  odróżni preferencje żywieniowe od zaburzeń odżywiania, a także nauczy jak pomóc naszemu dziecku wrócić do naturalnego dla niego  sposobu odżywiania. 

 

Zapraszamy na warsztaty dla rodziców o trudnościach z odżywianiem u dzieci KLIKNIJ

 

Psycholog – Psychoterapeutka Katarzyna Wrona-Kamińska

Katarzyna Wrona

 

Powrót