Nieprzespane noce, ciągłe zmęczenie, problemy z zaśnięciem- co robić?

Z pewnością, każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał kłopoty z zaśnięciem, nie przespał pół nocy lub budził się wiele razy, a ostatecznie wstawał wykończony. Dla większości, problem ten ma zazwyczaj charakter krótkotrwały lub jednorazowy.  Niestety coraz częściej zauważamy, że bezsenność staje się problemem długotrwałym, chronicznym oraz dotyka osób w każdym wieku. Sen jest bardzo ważnym elementem zdrowego funkcjonowania człowieka dlatego pytanie o sen, jego jakość jest podstawowym pytaniem zarówno w gabinecie lekarza psychiatry jak i podczas wizyty u psychologa-psychoterapeuty.

insomni (inna nazwa tej przypadłości) mówimy wtedy, kiedy problemy ze snem trwają już dłuższy czas, ok. jednego miesiąca i nie są, spowodowane zażywaniem leków czy chorobą. U osoby cierpiącej na bezsenność zaburzony jest prawidłowy rytm snu, co powoduje obniżenie jakości codziennego funkcjonowania. Skutkiem niedoboru snu może być rozdrażnienie, zły nastrój, spadek motywacji oraz jakości wykonywanych czynności. Konsekwencją długotrwałej bezsenności mogą być: depresja, zaburzenia lękowe, nadmierne picie alkoholu (alkohol mylnie stosowany jako substancja usypiająca) skutkujące rozwijaniem się problemów alkoholowych w tym uzależnienia od alkoholu.

Psycholog Centrum probalans pomoże zwalczyć problemy ze snem

Psycholog w Warszawie wskazuje przyczyny problemów ze snem

Wyróżnia się wiele powodów bezsenności, jednym z nich jest styl życia, jaki prowadzimy. To co spożywamy na co dzień, jak wygląda nasza aktywność fizyczna oraz jakie nawyki wypracowaliśmy, ma kluczowy wpływ na poziom ryzyka wystąpienia tej choroby. Prowadzenie nocnego trybu życia, korzystanie do późnych godzin z urządzeń elektronicznych, zbyt długa praca przed komputerem powoduje nadmierną stymulację i zbyt wiele bodźców dla naszego mózgu. Codzienne picie dużej ilości kawy, w której zawarta jest kofeina pobudzająca organizm, może przyczynić się do problemów z zasypianiem, a w rezultacie powodować bezsenność. Sytuacja wygląda podobnie z używkami np.: alkoholem, który powoduje pozorną senność, jednak w rzeczywistości prowadzi do zaburzenia cyklu snu. Spożywanie dużej ilości ciężkich posiłków- tłustych, pikantnych oraz picie gazowanych napojów, wpływa negatywnie na proces trawienia, co może powodować różne dolegliwości pokarmowe, a ostatecznie problemy ze snem. Kolejnym kluczowym czynnikiem jest zerowa lub minimalna aktywność fizyczna- przecież bez wysiłku, odpoczynek nie jest aż tak potrzebny.

Przyczyny bezsenności

Przyczyny bezsenności różnią się także, w zależności od tego w jakim wieku jest chory.

Osoby starsze, zmagają się z insomnią z powodu większej ilości poważnych schorzeń, samotności, bólu fizycznego, czy stosowania silnych leków. Ponadto brak lub zmniejszenie przebywania w świetle dziennym, powoduje u nich zaburzenie rytmu dobowego i rozchwianie zegara biologicznego.

Osoby młode natomiast, szczególnie nastolatki prowadzą najczęściej nocny tryb życia, jednak przez obowiązki związane z pracą i edukacją nie są w stanie spać tyle ile powinny. Dodatkowo kluczową rolę, w zwiększeniu poziomu bezsenności odgrywa nadmierny stres spowodowany chęcią osiągnięcia jak najlepszych wyników w nauce, presją rodziców i nauczycieli. Młodzi ludzie często bywają przytłoczeni obowiązkami, otaczającą rzeczywistością, bodźcami z urządzeń elektrycznych i napływającymi informacjami.

Centrum probalans Warszawa oferuje pomoc w zaburzeniach snu

 

Jak sobie radzić?

Problemy ze snem spowodowane prowadzeniem nieodpowiedniego trybu życia można wyeliminować wprowadzając pewne zmiany.

Zwiększenie aktywności fizycznej w ciągu dnia wpłynie na poprawę jakości życia. Badania naukowe wskazują, że regularne uprawianie sportu i ruch w ciągu dnia znacząco poprawiają higienę snu i ułatwiają zasypianie.

Warunki, w których śpimy są również kluczowym elementem:

  • brak dostępu sztucznego, ostrego światła, co ułatwia wydzielanie hormonu- melatoniny regulującego rytm dobowy snu i czuwania, co umożliwia wejście w fazę głębokiego snu
  • wygodny materac, dopasowany do naszej masy ciała i wzrostu
  • wywietrzenie pokoju przed snem

Ustalenie standardowej pory snu i pobudki. Ważnym czynnikiem jest dopasowanie czasu spędzonego w łóżku do średniej ilości snu, jaką osoba faktycznie śpi. Kiedy każdego dnia kładziemy się spać i wstajemy mniej więcej o tej samej porze, nasz mózg uczy się, aby domagać się snu o odpowiedniej porze.

Unikanie drzemek w ciągu dnia zwiększa prawdopodobieństwo bycia gotowym do snu w nocy oraz pozytywnie wpływa na ludzki zegar biologiczny.

Traktowanie łóżka jako miejsca do spania, a nie spędzania w nim wolnego czasu, oglądania telewizji, uczenia się czy nawet jedzenia posiłków.

Skupienie się na odpowiedniej diecie i dostarczeniu organizmowi odpowiednich witamin oraz pełnowartościowych, niskoprzetworzonych produktów. Zwiększenie ilości owoców i warzyw w diecie.

psychoterapia w Warszawie - Centrum Probalans pomocą w bezsenności

 

Pomoc psychologa Warszawa

Wskazówki wymienione powyżej z pewnością poprawią jakość snu, jednak nie zawsze jesteśmy w stanie sami wyeliminować problem do końca. Ponadto głęboka, długotrwała bezsenność może mieć związek z depresją, która jest chorobą wymagającą leczenia u specjalisty: psychiatry, psychologa-psychoterapeuty. Psychoterapia, zazwyczaj prowadzona w nurcie poznawczo- behawioralnym może okazać się bardzo pomocna. Dzięki psychoterapii jest się w stanie poznać przyczyny bezsenności oraz nauczyć jak wypracować zdrowe nawyki, kontrolować swój organizm oraz zadbać o prawidłowy rytm snu.

 

Autorka: Agnieszka Brzostowska