Jeśli nie czujemy się w pełni szczęśliwi, zaczynamy szukać przyczyn takiego stanu. Przeważnie nie trafiamy na żaden konkretny trop. Okazuje się, że po prostu czegoś nam brakuje i nasze podejście do życia jest błędne. Za dużo od siebie wymagamy i mamy nierealne oczekiwania. Dobrym pomysłem jest wtedy praktyka wdzięczności. Jest to dostrzeganie pozytywnych rzeczy w życiu, dzięki czemu w trudnych sytuacjach łatwiej nam przypomnieć sobie te dobre rzeczy.

Potężne narzędzie, czyli praktyka wdzięczności

Badania wskazują, że osoby, które wprowadziły do codziennego życia praktykę wdzięczności łatwiej przeżywają trudne emocje w codziennym życiu. Praktyka wdzięczności może dotyczyć wszystkiego. Najlepiej wręcz, aby dotyczyła małych radości. Wtedy będziemy mieć więcej rzeczy do odnotowania w swoim dzienniku. Oczywiście nie musimy tego zapisywać, ale dziennik wdzięczności pomoże nam przypomnieć sobie radość z dobrych rzeczy w trudnych momentach. Swoim podejściem warto też zarażać innych ludzi.

Taka prosta praktyka potrafi odmienić całe życie. Codzienna praktyka wdzięczności to bardzo zdrowy i pomocny nawyk. Cudownie byłoby gdyby wszyscy potrafili celebrować w swoich głowach tak drobne rzeczy.

Nie warto skupiać się na tym co nam nie wychodzi i czego nam brakuje. Nie ma w tym nic złego, ponieważ dobrze jest pracować nad swoimi brakami. Jednak, aby nasze życie zmieniło się radykalnie musimy docenić to co mamy tu i teraz i poczuć wdzięczność. Nasze samopoczucie podczas zwalczania swoich mankamentów będzie zdecydowanie lepsze, a w przyszłości nasze starania z pewnością przyniosą tylko i wyłącznie pozytywne skutki.

Wdzięczność pomogła wielu osobom cieszyć się z najmniejszych sukcesów, pomimo wielu poniesionych w życiu porażek. Odczuwanie wdzięczności w codziennym życiu pozwala cieszyć się każdą chwilą. Szczęście będzie po nas widać na pierwszy rzut oka. Nie warto szukać w swoim życiu problemów, lepiej skupić się na praktyce wdzięczności.

Psychoterapia Warszawa pomoże w depresji, zaburzeniach lękowych itp

Na czym polega praktyka wdzięczności?

Wyrażanie wdzięczności to przede wszystkim przekonanie, że poczucie szczęścia wynika w największym stopniu z umiejętności doceniania tego, co mamy. Nie chodzi tu o faktyczny stan posiadania, ani stopień realizacji wyznaczonych celów. Aby wyrażać wdzięczność nie musimy mieć wielu rzeczy materialnych. Człowiek może być wdzięczny mając niewiele. Możemy czuć się szczęśliwi po prostu ciesząc się z tego co mamy – radzi psycholog Warszawa. Warto dostrzegać drobne i z pozoru błahe rzeczy w naszym życiu.

Badania pokazują, że zamożni ludzie nie zawsze są szczęśliwi. Na ten fakt zwrócił w swojej książce uwagę Martin Seligman. Samopoczucie nie zależy wcale od zasobności portfela i otaczających nas dóbr. Praktykować wdzięczność może każdy, niezależnie od statusu materialnego.

Wdzięczność wpływa pozytywnie na nasze relacje z drugim człowiekiem. Brak umiejętności doceniania tego co mamy potrafi skutecznie uprzykrzyć nam życie. Brak radości na co dzień może wpędzić nas nawet w depresję. Dlatego tak ważne jest poczucie wdzięczności za każdą, choćby drobną, pozytywną sprawę. Wdzięcznym można być choćby za smaczne śniadanie, które możemy zjeść każdego dnia. Niestety mamy skłonności do szybkiego przyzwyczajania się do takich rzeczy i nie potrafimy odczuwać z tego radości. Bierzemy takie sprawy za pewnik, po prostu to mamy i zawsze tak będzie. Wdzięczność natomiast powinna nam towarzyszyć do końca życia.

Jak wprowadzić wdzięczność do swojego życia?

Początkowo może to być trudne, ponieważ całe nasze życie było ukierunkowane na wyszukiwanie braków w sobie i otaczającym nas świecie. Praktykę wdzięczności zacznijmy zatem od małych kroków. Niech to będzie świadome i konsekwentne dążenie do celu. Czy jesteś wdzięczny za każdy posiłek, który zjadasz? Czy jesteś wdzięczny za piękną pogodę, którą możesz się cieszyć danego dnia? Wdzięcznym można być za każdy pozytywny aspekt swojego dnia. Życie powinno być przepełnione wdzięcznością.

Wdzięczność wymaga od nas, abyśmy się po prostu czasem zastanowili nad swoim życiem. Warto przyjrzeć się, ile miłych rzeczy spotyka nas każdego dnia. Nie warto skupiać się na tych złych. Należy zajrzeć w głąb siebie i wyłączyć wewnętrznego krytyka. Złapanie lepszego kontaktu z samym sobą z pewnością pozwoli nam intensywniej odczuwać wdzięczność.

Rada psychologa Warszawa: Praktyka wdzięczności to krok w budowaniu lepszego życia

Co daje praktykowanie wdzięczności? 

Wdzięczność pomaga poprawić zdrowie psychiczne i sprawia, że możesz spojrzeć na świat zdecydowanie inaczej. Prowadzenie dziennika wdzięczności to bardzo zdrowy nawyk, który sprawia, że ludzie dostrzegają pozytywne aspekty w codziennym życiu. Konsekwentne prowadzenie dziennika wdzięczności pozytywnie wpływa na poczucie szczęścia.

Zdecydowanie łatwiej będzie nam dostrzec jakie są nasze mocne strony i ile już w swoim życiu osiągnęliśmy. Przestaniemy się porównywać do innych i nauczymy się jak czuć wdzięczność mimo przydarzających się czasem niepowodzeń. Jest to świetny sposób na to, by nasze życie stało się bardziej kolorowe. Badania wykazują, że nawyk praktykowania wdzięczności sprawia, że jesteśmy zdrowsi nie tylko psychicznie, ale i fizycznie.

Wdzięczność sprawia, że mamy więcej energii i poprawiają się nasze relacje i stosunek do innych ludzi. Przestajemy zakładać złe intencje i jesteśmy po prostu wdzięczni za to co mamy. Poczucie wdzięczności ma wręcz charakter terapeutyczny – mówi psychoterapeuta Warszawa. Zyskują na tym nasze relacje i stan zdrowia. Jest to swego rodzaju „dziękuję” za to co mam.

Psycholog Warszawa Centrum probalans pomoże stanąć na nogi po rozstaniu i po stracie pracy

Korzyści z praktykowania wdzięczności:

1. Ogólna poprawa samopoczucia oraz ogólnego zdrowia psychicznego, wzmacnia pozytywne myśli i wpływa na zwiększenie optymizmu. Wdzięczność sprawia, że mocniej odczuwamy szczęście i łatwiej nam przychodzi wypowiadanie słowa „dziękuję”

2. Znaczna poprawa stanu zdrowia – systematyczna praktyka wdzięczności niweluje problemy zdrowotne, zwiększa odporność organizmu i pozwala na lepsze i bardziej efektywne wysypianie się

3. Praktykowanie wdzięczności zalecane jest w leczeniu depresji. Terapia wdzięcznością to jeden z elementów terapii dla osób, które widzą tylko złe aspekty swojego życia

4. Wyrażanie wdzięczność pomaga zmniejszyć stres i nauczyć się nad nim panować. Poprawia się nasze samopoczucie i jakość życia. Wdzięcznym można być na wszystko, choćby najmniejsze sprawy.

5. Wdzięczność ma wpływ pozytywne myślenie i tym samym budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi.

6. Dziennik wdzięczności to dobry sposób na poprawę swojej samooceny, samoakceptacji, wzmocnienie poczucia własnej wartości i zbudowanie silnej woli.

7. Odczuwanie wdzięczności pozwala na odkrycie nowych źródeł energii oraz motywacji do działania. Zdamy sobie sprawę z tego, że szczęście jest na wyciągnięcie ręki.

8. Wdzięczność da nam znacznie lepszy wgląd w samego siebie, większą umiejętność patrzenia na świat i powiedzenia „dziękuję” za to co już mamy

Praktyka wdzięczności pod okiem psychologa Warszawa pomoże nam uniknąć depresji

Jak praktykować wdzięczność?

Nauka codziennej wdzięczności to pozytywne emocje dla każdego, kto spróbuje tego doświadczyć. Wdzięczna osoba to szczęśliwa osoba. Ponadto, łatwo jest zarażać wdzięcznością innych ludzi. Praktykowanie wdzięczności to nowa forma powiedzenia dziękuję za to co mam. Możemy być szczęśliwi niezależnie od wieku, miejsca w którym jesteśmy i mimo poniesionych porażek. Do odczuwania wdzięczności nie musimy być idealni i mieć perfekcyjnego życia. Wdzięczność możemy odczuwać zawsze i dosłownie ze wszystkiego. W korzystaniu z wdzięczności ważne jest zapisywanie jej. W trudnych momentach zawsze będziemy mogli przeczytać co zapisaliśmy, gdy byliśmy w lepszej formie. Ważne, że każda osoba może być wdzięczna za zupełnie inne rzeczy i nie ma w tej kwestii żadnego wartościowania.

Jest to bardzo wdzięczna praktyka, która uczy nas radzenia sobie z trudnościami. Każdego dnia zapisujmy chociaż trzy miłe rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni. Nie muszą to być wyszukane treści. Ważna jest systematyczność i pozytywne emocje podczas sporządzania takich notatek. Wdzięczność to małe, czasem błahe rzeczy, dla każdego zupełnie inne. Nie są wymagane pola, na których musimy się skupić i punktować pozytywne aspekty.

Każda wdzięczność może być zupełnie inna i zależeć będzie od upodobań danego człowieka. Wdzięczność może być praktykowana nie tylko poprzez prowadzenie odpowiedniego dziennika. Możemy też wyrobić w sobie nawyk, który polegać będzie na myśleniu o pozytywnych rzeczach w każdej wolnej chwili.

Dobrze wpłynie to na nasze relacje z ludźmi. Wdzięczność za każdy dzień to bardzo dobra praktyka. Można też ustalić konkretną porę każdego dnia. Może to być moment po przebudzeniu. Myślenie o tym przed snem może spowodować problemy z zasypianiem. Nie poleca się, aby praktykowanie wdzięczności odbywało się akurat wtedy. Będzie to chwila na powiedzenie dziękuję swojej codzienności. Z każdym kolejnym dniem takiej praktyki, zobaczymy coraz więcej powodów do radości. „Dziękuję” możemy powiedzieć też bliskim osobom. Z pewnością będzie im miło i poprawimy im humor. „Dziękuję” można też powiedzieć przypadkowym osobom, które zrobiły dla nas choćby drobną rzecz.

Dobrym pomysłem będzie też medytowanie. Taka czynność działa niezależnie od naszego praktykowania wdzięczności. Medytacja zawsze ma pozytywny wpływ samopoczucie. Wdzięczność w połączeniu z medytacją to najlepszy sposób na życie.

Centrum probalans zaprasza na wizyty terapeutyczne, podczas których nauczysz się krok po kroku jak praktykować  wdzięczność. Skontaktuj się z nami.